همان‌طور که در بخش اول گفتیم، خشکشویی یکی از جنبه‌های رمز‌آلود زندگی روزمره است. حتی اسم «خشکشویی» با شیوه‌ی شسته شدن لباس‌ها هم‌خوانی ندارد. علاوه بر این، فرایند خشکشویی کاملا سری است و پشت پرده‌های پلاستیکی، جایی که ماشین‌های جادویی بدون خیس کردن لباس‌ها تمیزشان می‌کنند رخ می‌دهد. اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که پشت پرده‌ی خشکشویی چه می‌گذرد یا این‌که این کلمه به چه معنی است، به خواندن ادامه دهید تا از نکاتی که خشکشویی‌ها به شما نمی‌گویند آگاه شوید. 


لباس‌های گم‌شده احتمالا پیدا نمی‌شوند

وقتی خشکشویی نتواند لباس‌تان را پیدا کند، احتمالا از کمد خانه‌‌ای سر درآورده است. با این‌که احتمال دارد اشتباه شده باشد، اکثر اوقات لباس‌هایی  که ناپدید می‌شوند از کیسه‌ی لباس‌های اشخاص دیگه سر در می‌آورند و آن شخص هم، تا زمانی که به خانه نرسد متوجه لباس اضافی نمی‌شود. 

اما آن شخص وقتی به خانه می‌رسد چه کار می‌کند؟ لباس‌ها را در کمد قرار می‌دهد. البته خشکشویی به شما می‌گوید امکان دارد لباس‌تان پیدا شود و این احتمال هم تا حدودی وجود دارد، اما چه کسی یادش می‌ماند لباسی که اشتباهی در کیسه‌ی لباس‌هایش قرار گرفته است را به خشکشویی باز گرداند؟ بهتر است آرام باشید و یک شمع برای لباس از دست رفته‌ی‌تان روشن کنید و به خرید بروید. 


به اکثر شکایت‌ها رسیدگی نمی‌شود

آمار نشان می‌دهد فقط به کمتر از 50٪ شکایت‌ها از خشکشویی‌ها رسیدگی می‌شود. این یعنی اگر لباس‌تان آسیب دیده یا خشکشویی با شما بدرفتاری کرده است، احتمال این‌که به شکایت‌تان رسیدگی شود بسیار کم است. به همین دلیل بهتر است با خشکشویی رابطه‌ی خوبی داشته باشید. اگر خدماتی که انتظارش را دارید را دریافت نمی‌کنید، بهتر است جلوی ضرر را بگیرید و یک خشکشویی جدید پیدا کنید. 


لباس‌های کثیف را زودتر به خشکشویی ببرید زیرا پارچه‌های نخ و کتان لکه‌ها را به مرور زمان جذب می‌کنند.

بعضی لکه‌ها پاک نمی‌شوند

خشکشویی یک فرایند بسیار جالب است، اما جادو نیست. اگر یک لیوان آب انگور قرمز روی یک پلیور سفید ریخته‌اید و یک ماه آن را در کمد رها کرده‌اید، می‌توانید با لباس‌تان خداحافظی کنید یا باقی بطری آب انگور را هم روی آن بریزید. پارچه‌های طبیعی مثل نخ و کتان لکه‌ها را به مرور زمان جذب می‌کنند، پس هرچه سریع‌تر لباس را به خشکشویی ببرید بهتر است. لکه‌های روغنی هم سریع دائمی می‌شوند. مواظب روغن آشپزی و روغن‌هایی که به سالاد می‌زنند باشید. اگر لکه زرد شود، معمولا به این معنی است که دیگر پاک نمی‌شود. 


پرکلرواتیلن سمی است

پرکلرواتیلن که حلال اصلی در فرایند خشکشویی محسوب می‌شود، یک ماده‌ی سمی است. اگر روی زمین بریزد و به منابع زیرزمینی آب راه پیدا کند، می‌تواند آسیب‌های زیادی به همراه داشته باشد. آن بوی شیرینی که از لباس‌هایی که از خشکشویی آمده‌اند ساطع می‌شود هم بوی پرکلرواتیلن است که استشمام می‌کنید. خوشبخانه اکثر مردم در خطر آلودگی قرار ندارند و مقدار این ماده که روی لباس‌های خشکشویی شده باقی می‌ماند، برای انسان ضرری ندارد. اما کارگران خشکشویی که مدام با این ماده در تماس هستند، در معرض خطر قرار دارند. با این‌که ثابت نشده پرکلرواتیلن برای انسان‌ها سرطان‌زا است، آژانس جهانی تحقیقات سرطان این ماده را جز مواد سرطان‌زا می‌دانند.


منبع : Howstuffworks